merchandising, diy-winkels

HighCo Shelf Service richt DIY-winkels perfect in

MERCHANDISING: HET JUISTE PRODUCT, OP DE JUISTE PLAATS EN OP HET JUISTE MOMENT

DIY-zaken geraken meer en meer overtuigd van het belang van ‘remodelling’. Logisch, want de consument apprecieert een duidelijk productoverzicht. Ook hebben ze meer en meer decoratieve en seizoengebonden artikelen in stock. Het is belangrijk om die afwisselend naar voor te schuiven. En daar komt telkens een remodelling aan te pas. Shelf Service kan de doe-het-zelfzaken en de merken op verschillende manieren ondersteunen. Merchandisers, elk met hun specifieke kennis, doen het nodige en rapporteren in realtime. We vroegen aan de marketingafdeling wat meer uitleg over hun dienstverlening.

 

SHELF SERVICE: IN-STORE COMMUNICATIE

Traditionele en digitale activatie
Shelf Service is al meer dan 25 jaar de referentie in de retailsector voor traditionele en digitale activatie: couponing, on-shelf communicatie, digital signage, sampling, merchandising, enzovoort. Vooral voor DIYzaken biedt Shelf Service nog meer oplossingen aan om de consument op het moment van de aankoopbeslissing te bereiken.
 

Merchandising: een breed begrip
Merchandising verzekert dat uw product optimaal zichtbaar is, om de verkoop in de winkel te optimaliseren. U wil dat uw rayons er netjes bij liggen en dat uw winkel de juiste sfeer uitstraalt, passend bij het moment. Niet voor niets creëert u bijvoorbeeld een zomer- of kerstsfeer. Voor de consument is het aangenaam dat de seizoengebonden producten op die manier tot hun recht komen. Even belangrijk is dat de klant in een voor uw merk of winkel coherente omgeving zijn aankopen kan doen, dat hij snel zijn weg vindt en precies dat product waar hij naar op zoek is makkelijk terugvindt. Het is dan dat ‘operationele merchandising’, ‘rack-jobbing’ en ‘remodelling’ in beeld komen en voorál interessant zijn voor DIY-zaken.
 

SAMENWERKING OP VERSCHILLENDE NIVEAUS

Operationele merchandising
Op vraag van de klant of de winkel zorgt Shelf Service voor de perfecte opstelling van seizoengebonden producten, een specifieke uitstalling van producten of de plaatsing van promomaterialen. “Het staat als een paal boven water dat de manier van opstelling en productpresentatie de verkoop doet boosten. Een geslaagde opstelling draagt bij tot een positief imago van een product of keten”, aldus mijnheer Navette. Een mooi voorbeeld dat Shelf Service hier kan voorleggen, is Brilliant (verlichting; zie eerder in dit artikel).
 

Remodelling
Didier Navette, Marketing Manager van Shelf Service, geeft uitleg: “Bij een ‘basisremodelling’ krijgen we van de klant of de winkel de planogrammen om een schap of een volledige rayon in te richten. Onze teams halen de oude producten weg in het schap, zetten de nieuwe volgens de instructies op hun plaats, plaatsen de prijsetiketten, enzovoort.” De meest verregaande remodelling betreft een deel van of een volledige winkel. Zo bouwde Shelf Service hele winkels van de keten Mr Bricolage (actief in Wallonië en Brussel) om. Bij een verbouwing, de bouw of een nieuwe inrichting van een bestaand of nieuw verkooppunt coördineert Shelf Service alles van a tot z. Didier Navette verduidelijkt: “Shelf Service verzorgt de nieuwe winkelinrichting en kan bijvoorbeeld ook het volledige stockbeheer voor haar rekening nemen. Ook het contact met de verschillende leveranciers voor het beheer van bestellingen en retourneringen, gebeurt vaak in samenwerking met Shelf Service.” 

DIY, merchandising


Rack-jobbing

Eens alles volgens de planogrammen is geïnstalleerd, is het belangrijk dat de producten aanwezig zijn in het rayon. Shelf Service kan ervoor zorgen dat er op regelmatige basis bestellingen gedaan worden en dat uw producten uit de stock in het schap worden geplaatst.
 

Retourneringen en inventaris
Shelf Service verzekert de retourneringen van seizoensgerichte producten of voor een eenmalige snelle productterugroeping (recall). Zij kunnen de producten reviseren en beschikken over de nodige ruimte om producten of POS-materiaal op te slaan. Ook geven ze de nodige ondersteuning tijdens jaarlijkse inventarissen.  
 

Logistiek
Shelf Service beschikt over een stockageruimte van 6.500 m² groot met een beveiligde zone. Deze ruimte laat toe goederen van de klanten veilig op te slaan. Daarnaast kunnen zij ook voor het transport zorgen.

 

ECONOMISCHE SCHAALVERGROTING

Honderd merchandisers op de baan
Voor een snelle en efficiënte opvolging van alle opdrachten, beschikt Shelf Service over een team van honderd eigen merchandisers met specifieke profielen (loodgieter, elektricien, enzovoort). Deze mensen zijn altijd op de baan. Hierdoor creëert Shelf Service economische schaalvergroting voor uw bedrijf. Dankzij hun goed georganiseerde routings, werken hun merchandisers gestructureerd en efficiënt, kunnen ze snel ageren indien nodig en de ene actie koppelen aan de andere. Ze worden aangestuurd door een Field Supervisor die instaat voor het goede verloop van de acties op het terrein. De projectleiders fungeren als SPOC voor de klant en coördineren het volledige project tot in de puntjes.
 

Online reporting
De teams van Shelf Service bezoeken elke week zo’n 1.500 winkelpunten, verspreid over verschillende sectoren (DIY, farma, food, non-food, enzovoort). De mensen op het terrein verwerken alle acties met hun PDA (Personal Digital Assistant). Op deze kleine computer houden ze alle acties bij wat een realtime-opvolging mogelijk maakt, gekoppeld aan een standaard of op maat gemaakte rapportering voor de klant.


Betrouwbare partner
Shelf Service is een betrouwbare instore partner voor al uw merchandising activiteiten. De merchandisers van Shelf Service zijn er om u te helpen. Hun teams beschikken over de nodige ervaring en knowhow op het terrein, zijn flexibel en inzetbaar op korte termijn.
 

“Een uitgekiende plaatsing van de producten in DIY-zaken van cruciaal belang”

Brilliant, specialist in verlichting Brilliant – de Duitse verdeler van verlichting voor consumenten (zie onder andere bij Brico en Plan-it) – doet al een aantal jaren een beroep op de expertise van Shelf Service. Christophe Doheyn, Sales Manager van Brilliant: “In plaats van zelf te investeren in voltijdse merchandisers, is het voor Brilliant interessanter om Shelf Service in te schakelen. Want zij hebben merchandisers in huis die van verschillende markten thuis zijn. En dat komt goed van pas.

Tijdens ons ‘lichtseizoen’ –  ons hoogseizoen, dat van half oktober tot half maart loopt – is er veel werk aan de winkel. Een uitgekiende plaatsing van de producten in DIY-zaken is van cruciaal belang. Shelf Service bewijst ons in die periode goede diensten.” Shelf Service, specialist in merchandising Wanneer Brilliant een project heeft voor een welbepaalde winkel, kan Shelf Service makkelijk ingeschakeld worden omdat ze met zoveel manschappen op de baan zijn. Brilliant geeft een duidelijke briefing en laat de rest aan Shelf Service over. Mijnheer Doheyn licht toe: “Als we een dringende plaatsing hebben, kunnen we steeds rekenen op de flexibiliteit en de coördinatie van Shelf Service."


Download printversie